Trening FBW
Oceń post

W ostatnim czasie coraz większą popularność zyskuje trening Full Body Workout znany jako FBW. Jak sama nazwa wskazuje, trening prowadzony zgodnie z tą metodą opiera się na angażowaniu wszystkich partii ciała w czasie jednego treningu. Dla kogo jest FBW? Jakie zalety posiada?

Istota treningu FBW

Trening FBW zakłada trenowanie każdej z partii mięśniowej podczas jednego treningu. W tym przypadku nie wykonujemy wielu ćwiczeń w kilku seriach dla jednego obszaru, a jedno ćwiczenie w wymiarze 3 – 4 serii dla każdej partii. Jak z pewnością się domyślasz, nie będziemy wykorzystywać tutaj ćwiczeń izolowanych. Cały trening jest oparty na cięższych ćwiczeniach wielostawowych, do których zaliczymy wszelkiego rodzaju siady, ciągi oraz inne. Wykorzystamy tutaj głównie sztangę oraz hantle.

Dla kogo jest trening FBW?

Trening ogólnorozwojowy jest na pewno polecany osobom, które dopiero zaczynają przygodę z siłownią. Pozwala im na zbudowanie podstawy do dalszych ćwiczeń, przyzwyczajenie ciała do aktywności, a także na zorientowanie się, które ćwiczenia działają na ich mięśnie, a które lepiej sobie odpuścić.
Jednak FBW to nie tylko przygoda dla początkujących. Coraz częściej spotykamy się z tym, że osoby zaawansowane trenują całe ciało na jednej sesji i nie jest to żaden błąd. FBW to trening elastyczny, który możemy dostosowywać do własnych potrzeb, manipulować ciężarem, zwiększać intensywność, a nawet wprowadzać więcej dni treningowych. Sprawdzi się zarówno na masie, jak i na redukcji.

Zalety treningu FBW

Przede wszystkim równomierna rozbudowa mięśni. Kolejną zaletą jest fakt, że unikamy w ten sposób faworyzowania partii, którą lubimy ćwiczyć. FBW to także duże urozmaicenie ćwiczeń, bowiem możemy je zmieniać i przestawiać, wykonując rozmaite kombinacje.

Jak ćwiczyć według FBW?

Przede wszystkim należy zachować kolejność ćwiczonych partii. Trenujemy od największych grup mięśniowych do najmniejszych, a rozkład wygląda tak:

  • nogi
  • grzbiet
  • klatka
  • barki
  • tricepsy
  • bicepsy
  • brzuch

Kolejną kwestią jest ilość dni treningowych oraz okres regeneracji. Początkującym zaleca się stosowanie 2 dni treningowych w tygodniu, a wraz ze wzrostem zaawansowania przechodzenie do trenowania 3 razy w ciągu tygodnia. Bardzo zaawansowane osoby mogą pokusić się o zastosowanie 4 treningów tygodniowo. W zależności od ilości dni treningowych, dobrze byłoby ułożyć sobie trening A i B, a być może nawet C i D. Każdy z nich powinien aktywować nasze mięśnie w nieco inny sposób, umożliwiając nam trenowanie w wielu zakresach. Między treningami należy zadbać o to, by zostawić 2 dni przerwy na regenerację i rozbudowę mięśni, bowiem trening FBW jest dość wymagającą formą.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>